Hälsoanalys

Dags för hälsoanalys hos LifeComp

Det har blivit dags för mig att få lite bättre koll på min hälsa. Hur mår jag egentligen och finns det något jag bör tänka på och kan förbättra?


Tid för blodprov är bokat. Jag är redan lite nervös men är samtidigt nyfiken. Min hälsoanalys utförs enligt ett koncept utvecklat av företaget LifeComp som erbjuder hälsoanalyser i fyra nivåer. Min nivå är premium och inleds med att jag svarar på 200 frågor om min hälsa. Denna frågedel är också den allra första nivån av hälsoanalysen och kan utföras separat. Sedan bygger du på med urinprov och blodprov, i den mest omfattande nivån ingår även en kroppsmätning. 

Informationen och provsvaren hamnar sedan i ett datorprogram där en analys tas fram. En läkare ser över resultatet och i min hand hamnar så efter några veckor en 58-sidors rapport.

Ett hälsoindex
Den viktigaste delen här är ett hälsoindex som visar värden upp till maximalt 100 (det optimala) på var du befinner dig när det kommer till fysisk hälsa, psykisk hälsa, miljö och levnadsvanor. Jag kan konstatera att jag befinner mig inom den gröna markeringen – och helt enkelt bör fortsätta på inslagen bana.

Topp 3 prioriteringar
Härefter identifieras min topp tre prioriteringar: hm jag har brist på både B12 och D-vitamin! En riktig klassiker när kosten blivit allt grönare – det gäller att se upp! och solen ja den är svår att få tillräckligt av under vinterhalvåret – det blir till att komplettera  med tillskott. Jag bör även hålla koll på mitt blodsocker. Detta är nyckeln i min hälsorapport.

Utöver det som är i fokus får jag totalt fram 23 blodvärden som analyseras och jag kan nu se min egen status. Vilket känns bra att ha koll på.

Hälsoanalys – varför då?
MissVEGO passar på att ställa några frågor till Catarina Ulf på LifeComp för att ta reda på mer. Det handlar både om hur du som privatperson ska tänka men även om vilken nytta du som företagare kan ha av att låta din personal regelbundet göra en hälsoanalys:

Finns det några generella rekommendationer kring hur ofta man bör göra en hälsoundersökning?
– Generellt en gång per år, om allt är väldigt bra så kanske vartannat år. Är det så att man arbetar aktivt med att förbättra något kan det vara aktuellt att göra en ny undersökning efter 3–6 månader.

Hur stor andel av era kunder är företag?
– Produkten är individbaserad, men de flesta kunder vi har är företag – då det är extremt lönsamt för företag med denna typ av investering i sin personal.

Vad är vinsten för företagen med att hälso-undersöka sina anställda?
– Vinsten i ett tjänstemannaföretag kan ofta bli över 50 000 kronor per anställd, redan första året.

Som egenföretagare eller privatperson varför ska jag investera i en hälsoundersökning?
– För de allra flesta är det en självklarhet att gå till tandläkaren för en kontroll varje år. Lika självklart är det att besiktiga och serva bilen. Men när det gäller det kanske viktigaste av allt – vår hälsa – agerar man ofta först när det är för sent och man redan blivit sjuk. De flesta vill så klart vara friskare, men samtidigt är det något man ”ska ta itu med sedan”. Ta ansvar för dig själv och dina nära nu! Det blir naturligt att börja med en hälsoanalys.

Finns det några generella punkter som är extra viktiga att identifiera för framtida hälsa?
– Det viktigaste är att göra en omfattande nuläges analys, helst med så många informationskällor som möjligt, som man sedan analyserar systematiskt. Då får man fram vad som är viktigast att ta itu med för just mig, just nu. Allmänna hälsotips är bra, men de kan aldrig ersätta en individuell analys.

Hur ser er analys ut – vad kan man läsa ut från den?
– Vår analysrapport är på cirka 50 sidor och fångar upp i princip allt. Men det räcker att läsa 2 sidor för att få reda på det viktigaste.

Vilka är de vanligaste hälsoproblem ni identifierar bland de ni undersöker?
– Övervikt kommer på första plats. Just nu under Corona har vi även identifierat att många har behov av socialt stöd. Alkoholkonsumtion samt låg fysisk aktivitet samt stress är andra vanliga faktorer.

Efter analysen tar era samarbetspartners över – vad kan de hjälpa till med?
– Om kunden fyllt i att de är intresserade av hjälp från våra samarbetspartners, så blir de kontaktade av ”rätt” partner. Våra partners tar kunderna i handen och hjälper dem vidare. Där slutar vår inblandning. Om en kund exempelvis har övervikt som sitt största problem så blir kunden kontaktad av Itrim som kan hjälpa till med kostvanor, komma igång med träning etc. Vi har noga valt ut samarbetspartners inom alla hälsoområden för att kunna hjälpa våra kunder hela vägen fram till sitt hälsomål.

Vill du veta mer: www.lifecomp.se

Fördelar med regelbundna hälsoanalyser:
Vinst för företaget
– lägre sjukfrånvaro.
Employer Branding – företaget ses som attraktivt då de visa att de bryr sig om sina anställdas hälsa.
Regelefterlevnad – arbetsgivaren kan enklare arbeta enligt Arbetsmiljölagen med att exempelvis identifiera stress.
Vinst för privatpersonen – större hälsofokus och förhoppningsvis ett längre, lyckligare och mer produktivt liv.

Dela inlägg:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!