Volvo XC40 Recharge P8

Eldrivet från kust till kust med Volvo

Ska resan ske med bil idag, då är elbilen det självklara valet. MissVEGO fick möjlighet att provköra Volvos allra första helelektriska bil, XC40 Recharge P8, för en resa tvärs över landet.

text yvonne gull foto ronja willners

 

Att köra elbil är nästan larvigt enkelt, jag hade själv varit lite orolig för att den skulle dra iväg bara jag petade på gasen. Så var inte fallet, mjukt och smidigt är det. Och tyst. X40 är en modell som lanserades hösten 2017 i Milano och här var det designen som var i fokus. Modellen är byggd på den egenutvecklade CMA-plattformen och blev nu Volvos lilla premium-SUV. Då kritiserades man för att bilen inte kom som hybrid, idag är den helelektrisk och företaget arbetar ambitiöst med att ta fram sin cirkulära affärsmetod.

Det designelement som nu sticker ut är grillen, eller snarare avsaknad av en sådan. Istället för motor under huven bjuds vi här på en så kallad frunk, tänk font trunk och du förstår konceptet. Utrymmet är lagom stort för att förvara laddkablarna som vi på vår resa kommer att nyttja ett flertal gånger.

Navigera till laddstolpen

Det är gott om utrymme inne i bilen, fiffiga förvaringsfack lite över allt. Glastaket skapar en härlig känsla och  infotainmentsystemet är Android-drivet och Google-anpassat. Det går att be om hjälp med navigering och telefonering – om du nu kopplat in din mobil. Att bilen även kan ta emot uppdateringar av mjukvara och operativsystem är ett sätt att låta bilen kunna fortsätta utvecklas och förbättras över tid. Men den kanske mest centrala funktionen här är navigeringen och funktionen: lägg till laddningsstationer. Då får du enkelt upp en lista på var och hur snabbt det går att ladda bilen.

Efter en nattparkering inne i stan drar vi fullladdade iväg. En räckvidd på över 400 kilometer är utlovad, så egentligen borde en laddning på vägen räcka. Men det blir två. Att bli bekant med alla dessa olika laddningsstationer därute är ett äventyr, som känns lite osäkert. Den första stationen vi tänkt ladda vid var helt enkelt avstängd. Men som tur var fanns det en annan alldeles i närheten. Och laddningen den tar tid, samt alla dessa appar med konton som ska registreras …

Batterierna är placerade i bilens golv, vilket ger sänkt tyngdpunkt och bra väghållning. Addera fyrhjulsdrift på det och resan är komfortabel. Det roligaste rent körmässigt är att trampa på gasen, de 408 hästkrafterna levererar 0–100 km/timme på 4,9 sekunder. Minst sagt uppiggande. Kanske inte lika underhållande men fantastiskt bra är den adaptiva farthållaren – som ser till att du har körkortet i behåll. Roligare är det då att testa körläget one pedal drive – vilket kort innebär att du bara använder gaspedalen, när du inte gasar bromsar bilen, en teknik som Tesla var först med att introducera.

MissVEGO Volvo

MissVEGO laddar och jobbar.

En hållbar resa

Volvo Cars satsar nu en miljard kronor på att minska sina koldioxidutsläpp med 2,5 ton från och med 2025 genom att skapa en cirkulär affärsmetod. Senast 2040 ska målet om en helt cirkulär verksamhet vara nådd. Bland annat innebär detta att man kommer arbeta med slutna materialflöden av utsläppsintensiva material såsom exempelvis stål och aluminium. Att renovera, reparera och återanvända och bygga om fordonsdelar kommer också inkluderas i konceptet.

– Vår klimatplan på Volvo Cars är bland de mest ambitiösa i hela bilindustrin. Det är helt enkelt nödvändigt att vi börjar tillämpa en cirkulär ekonomi för att nå dessa mål. För att kunna göra det måste vi tänka nytt och ompröva allt vi gör.  Hållbarhet ska vara en del av hur vi tänker och arbetar som företag. Hållbarhet ska vara lika viktigt som säkerhet alltid har varit för oss historiskt, säger Anders Kärrberg, global hållbarhetschef på Volvo Cars.

Den hållbara resan har påbörjats och 2020 blev Volvo Cars medlemmar i Ellen MacArthur-stiftelsen, det ledande nätverket för cirkulär världsekonomi.

– Den cirkulära ekonomin är ett ramverk som företag kan använda för att skapa en livskraftig och långsiktig tillväxt som också är till fördel för samhället och miljön, säger Joe Murphy, nätverkschef på Ellen MacArthur-stiftelsen.

En bilbeställning

Även själva bilägandet kommer att förändras. Just den modell vi nu testar kommer att vara en av de första som inte kommer att gå att köpa och äga på vanligt vis. Bilen kan du boka online, och sedan hyra den under konceptet Care by Volvo.

Åter till vår resa. Att köra elbil handlar mycket om gemenskap. Helt plötsligt börjar vi prata med dem som laddar och parkerar intill oss. Vi utbyter erfarenheter och får tips. I Gränna hittar vi en snabbladdningsstation, priset är högre. Pionjärandan råder, vi är liksom med på den hållbara resan rent bokstavligen.

Volvo XC40 Recharge P8

Volvo XC40 Recharge P8 AWD Helelektrisk
Räckvidd: 416 km
Motoreffekt: 300 kW/ 408 Hk
Vridmoment: 660 Nm
0–100 km/h: 4,9 sek
Maxhastighet: 180 km/h
Tjänstevikt: 2 188 kilo
Pris: 7 990 kr/månad, frånpris vid 36 månaders bindningstid

Dela inlägg:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!