Valio Magrappoten

Smoothies är modellen

I Magrapporten, en undersökning som Valio låtit göra, framkommer två tydliga trender: vi skippar frukosten och vi dricker vår föda. Våra matvanor förändras och idag är det allt vanligare att yngre skippar frukosten och att unga kvinnor gärna dricker sina måltider.

 

Att skippa frukosten och att dricka sin måltid är några av de trender som kom fram i undersökningen Magrapporten som Valio lät Kantar Sifo göra. En av fem unga har minskat sitt frukostätande under året. Och bara hälften av de mellan 16–24 år äter frukost varje dag – en tydlig koppling mellan stress och orolig mage uppmärksammas här.

– För att hålla en stressad mage i schack är det viktigt att äta regelbundet, hälsosamt och att inte slarva med frukosten, säger Robert Brummer, professor vid fakulteten för medicin och hälsa vid Örebro universitet.

I undersökningen framkom även att det är betydligt fler unga kvinnor än män som väljer att dricka sina måltider. Hälften av de unga kvinnorna svarar att de dricker sin måltid några gånger i månaden eller oftare.
Bland de unga kvinnorna som väljer att dricka sin måltid, svarar drygt 7 av 10 att det vanligaste alternativet är smoothies.

– Att dricka sin måltid någon gång ibland kan vara smidigt, särskilt när man är på språng. Smoothies har varit populärt länge nu och nya recept utvecklas hela tiden. De kan vara svalkande mellanmål eller mera matiga med till exempel havredryck, kefir, frukt, frön eller kryddor och grönsaker. Det bästa är att de går att variera i det oändliga, mjölkbaserade, laktosfria eller helt växtbaserade, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio i Sverige.
Smoothies är här för att stanna, och idag är trenden att göra sin smoothie till en bowl het. Här adderar man sedan snyggt lite smarrig och nyttig topping.

Några snabba frukostar för den morgontrötte:

Att äta
Overnight oats med chiafrön
Smoothiebowl med avokado och citronyoghurt
Chiagröt
Chiapudding
Acai-bowl

Att dricka
Grön power smoothie
Grön energikick smoothie
Vegansk hälsosmoothie
Proteinboost smoothie
Drickyoghurt färdig att dricka som den är

Så här gör du en vegansk hälsosmoothie

2 dl Oddlygood havrebaserad gurt havre & kokos naturell
½ dl Oddlygood havredryck
½ dl spenat (fryst)
½ banan
½ äpple

Gör så här:
Mixa alla ingredienser
Toppa gärna med kokosflakes
Servera direkt

Dela inlägg:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!