Veganuary – vegan hela januari

Veganuary är den världsomspännande kampanjen som inspirerar och utmanar till att prova äta veganskt under januari och resten av året. Sedan starten 2014 har folk från nästan 200 länder hakat på och nu, åtta år senare, har mer än 1 1/2 miljon människor anmält sig till utmaningen.

Av: Monika Agorelius Foto: Chris Shoebridge

– Första året tänkte jag att om 100 personer är med så skulle det varit kul, säger Jane Land som tillsammans med maken Matthew Glover startade Veganuary. Matthew hade en mycket större vision och var mer optimistisk – och han fick rätt. Det första året anmälde sig mer än tre och ett halvt tusen personer till utmaningen.

Det hela började med att Matthew Glover, som arbetade som fönsterförsäljare, deltog i Movember. Han lät mustaschen växa och gillade hur välgörenhetsorganisationen skapade en tillhörighet hos de som deltog och samtidigt ökade kännedom som ändrade spelplanen för manlig hälsa.

– Jag lockades av konceptet med att döpa om en månad till något kopplat till det momentum man vill uppmuntra till, säger Matthew. Vi vet att ett av de bästa sätten att minska köttkonsumtionen är att äta en vegansk kost och januari är den bästa månaden på året att testa något nytt. Många har nyårslöften om att leva en mer hälsosam livsstil.

Med detta i åtanke beslöt sig Jane och Matthew att döpa January till Veganuary och inom ett par månader hade de byggt ett varumärke, registrerat en välgörenhetsorganisation och startat en hemsida där man kunde registrera sitt intresse att anta utmaningen och i utbyte få recepttips och annat matnyttigt i mejlkorgen.

– Vi satt vid köksbordet och jobbade dygnet runt, minns Jane. Det gick utmärkt, men efter ett tag började det bli så stort att vi kände att vi måste anlita medarbetare för att kunna växa. Vårt motto har alltid varit ‘anlita människor som kan mer än du’ och det är vad vi gjort med Veganuary. Det är oerhört skönt att arbeta med ett starkt team. Matthew och jag är så klart fortfarande inblandade i allra högsta grad och vi sitter i styrelsen, men nu är vi ett helt team som har alla kontakter som behövs inom media, livsmedelsindustrin och företagsvärlden.

Jane Land and Matthew Glover

Veganuary riktar sig främst till flexitarianer, deltidsveganer och – kanske främst – de som bara vill äta lite mindre kött.

– Det går ju så mycket lättare än tidigare i och med att det finns mer och mer riktigt bra köttalternativ att köpa idag, och det gör det ju mycket enklare för folk att göra medvetna val, säger Jane. Om du till exempel besöker en lunchrestaurang och det finns en god växtbaserad wrap eller taco på menyn så blir det ett mer lockade alternativ än en tråkig sallad som det enda vegoalternativet.

Är du redo att anta Veganuary?

Vill du också prova på att vara vegan i 31 dagar eller vill du utmana en kompis att göra detsamma? Anmäl dig här!
Kärnan i kampanjen är en 31 dagar långa veganutmaningen. Den som anmäler sig på veganuari.se får dagligen mail med praktisk information och råd som de behöver för övergången till vegankost. Du får recept, kostplaner, näringslära och mycket mer. Allt är förstås helt gratis!

Dela inlägg:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!