Jaguar – katten är laddad

Bilen vi hämtar upp ute hos Bergmans Bilateljé i Vallentuna, är ingen vanlig bil, det är en elbil deluxe, med en personlighet som är svår att inte falla för. Utsedd till World Car of the Year 2019 är hon idag katten som ska ta MissVEGO ner till Göteborg.

av yvonne gull

 

Hon är bred, hög, smäcker och skinande. Jaguar I-pace är en riktig snygging – fronten är platt och kattögonen är fokuserade när hon drar ut sina klor och låter mig öppna dörren för att kliva in. Jag får hjälp med att synkronisera telefonen via Bluetooth och med att knappa in vår destination i GPS:en. Härinne sitter man bra, generösa utrymmen, lyxiga lädersäten och ett glastak som bjuder in landskapet som passerar.

Jaguaren är det största kattdjuret på den amerikanska kontinenten, katten är mellan 112–185 cm lång och en hona väger mellan 46–81 kilo, hanen väger 56–113 kilo, svansen är 45–75 cm lång. Färgmässigt är jaguaren oftast gulbrun med svarta rosettformade fläckar, men det finns även svarta jaguarer vars fläckar kan skiljas ut i vissa ljus. Jaguarer lever ensamma och de möts när det är dags för parning. De är bra klättrare, simmar bra och ofta, de är nattaktiva rovdjur, och det enda kattdjur som dödar sitt byte genom att sätta hörntänderna i sitt bytes skalle. På grillen av bilen sitter en jaguar i silver omgiven av rött, hörntänderna är markanta.

Ytterst elegant

När Jaguar lanserade I-pace 2018 väckte bilen ett enormt intresse, det var nämligen den första bilen som kom i närheten av att utmana Tesla. Men I-pace var samtidigt något helt annat, en SUV, fast ändå inte, mer sportig, komfortabel och med en lyxbilsfinish á la Jaguar. Linjerna är genomarbetade och ytterst eleganta, ribban ligger högt och bilen är helt enkelt snygg ur alla vinklar.

Vänder vi vår blick mot det tekniska bjuds vi på 400 hästkrafter som genereras genom att två elmotorer placerats på varsin hjulaxel, mellan dessa sitter ett litiumjonbatteri på 90 kWh. Detta ger oss driv på fyra hjul och ett omedelbart vridmoment: 0–100 km/h visslar till på 4,8 sekunder. Den omedelbara accelerationen får mig att känna att bilen är långt ifrån tam, den springer snabbt och explosivt – en omkörning blir en jakt på savannen. Där dock utgången nu inte alls är dödlig utan snarare batterislukande.

Till de tekniska finesserna som gör resan säkrare hör ett automatiskt nödbromssystem som upptäcker fotgängare och cyklister ute på vägen även i mörkret, en Cruise Control som bör användas av alla som är rädda om körkortet, särskilt om sportläget är inställt, samt en dödavinkelvarnare och fiffig parkeringshjälp med hjälp av kameror runtom.

Vi utlovas en räckvidd på 470 kilometer, vilket låter perfekt på papper. Nu är det dock så att utifrån väderlek och din körstil så räknas kilometrarna om vartefter. Dessutom vill vi ju inte stå där – helt tomma och utsvultna.

Hon talar till mig, kvinnan som är rösten i bilens GPS, hon låter mjuk och vänlig.

– Håll höger, verkar vara hennes favorituttryck.

Vi är verkligen inte vänner hon och jag. Till mig skulle hon behöva säga:

– Sväng höger, nu för böveln!, men det gör hon inte och jag missar avfarten.

Det blir till att leta upp en annan laddstolpe.

Nybyggaranda råder

Det här med laddning är ett kapitel för sig som vi inte ska vika så mycket utrymme till. Men komplicerat är det men ju fler kort, appar och brickor du har desto bättre. Annars blir det till att ringa supporten. Att ladda den här katten är kul. Många är nyfikna, frågar om hon är så bra som det sägs. De tittar lite med avund. Det härliga runt laddstolpen är att det råder nybyggaranda. Vi tipsar varandra, vi hinner till och med fika tillsammans.

Jaguar startade 1922 som Swallow Sidecar Company och tillverkade då sidovagnar till motorcyklar, varumärket förkortat blev SS Cars Ltd – ett namn som inte funkade i samband med andra världskriget. Nu tog man i stället namnet Jaguar och gjorde sig kända som sportbilstillverkare. Modellen E-Type lanserades på 1960-talet och var sportbilen som blev en milstolpe i företagets historia. Det sägs att man nu med I-Pace är framme vid nästa, vilket endast framtiden kan utvisa.

Intressant är att alla Jaguars bilar år 2025 ska vara eldrivna. En ny inriktning har också stakats ut, det är I-Pace och uppåt som är nivån för kommande modeller. Så vill du resa klimatsmart med stil är det en plånbok modell större som gäller, katten vi rattar går lös på närmare 1 000 000 kronor!

Jaguar I-Pace SE EV 400 Signature

100 procent el
Räckvidd: 470 km
Effekt: 294 kW
Hästkrafter: 400
Vridmoment: 696 Nm
0–100 km/h: 4,8 sek
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 2 133 kilo
Pris: från 969 900 kr, kampanjpris

Dela inlägg:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!