Hållbar skönhet – på fler nivåer

Skönhetsbranschen handlar om konsumtion av skönhetsprodukter av alla de slag. Men samtidigt som vi vill bli snygga, rena och piffiga vill vi inte att vår passion för skönhet ska påverka miljön negativt – vi vill självklart att skönhetsbranschen ska vara hållbar. Som marknadsledande aktör har L’Oréal tagit sig an frågeställningen, och hållbarhetsarbetet är både omfattande och inspirerande. Vi kan alla vara med och göra skillnad.

av yvonne gull

Visionen för 2030, året då Parisavtalet ska vara uppfyllt, är det sikte L’Oréal-koncernen har i sitt hållbarhetsprojekt som går under rubriken ”L’Oréal For the Future”. Ett omfattande och omvälvande arbete som påbörjades redan 2013 med hållbarhetsprojektet ”Sharing Beauty with all”. Till att börja med låg fokus på att se hållbarhet utifrån framför allt produkterna och produktionen, idag går projektet längre och involverar även exempelvis leverantörer och oss slutkonsumenter. Härtill avsätter man stora summor pengar för att stötta utsatta kvinnor och för att bidra till miljöförbättrande projekt.

Med över 1,5 miljarder konsumenter är möjligheten att påverka stor, och i presentationen av ”L’Oréal For the Future” skriver Jean-Paul Agon, tidigare vd för L’Oréal, numera styrelseordförande: ”De senaste tio åren har vi genomfört djupgående förändringar för att minska vår påverkan i hela värdekedjan. Vi har helt och hållet förnyat vårt sätt att designa och tillverka produkter och gjort hållbarhet till ett grundläggande krav.”

Att vi just nu befinner oss i ett nödläge och i ett avgörande ögonblick lyfter han också upp. Det är ögonblicket då vi väljer vilken värld vi vill ha imorgon:
”Tillsammans har vi ett decennium på oss att agera. Med ”L’Oréal For the Future” siktar vi på att nå ännu mer radikal omvandling. Mer radikalt, eftersom våra åtaganande ser till att L’Oréal i linje med det enda tänkbara scenarion för mänskligheten: att respektera de planetära gränserna genom våra produkters hela livscykel.”

De planetära gränserna

Att som företag själv bestämma ett recept på hur man ska minska sin miljöpåverkan räcker inte, verksamheten måste även respektera de planetära gränserna. Dessa nio gränser utformades av Stockholm Resilience Center 2009 och illustreras i forma av tårtbitar där det markeras var vi befinner oss just nu – att inte överskrida dessa gränser är av högsta prioritet för vår framtid. Flera av dessa gränser har redan överskridits och här behövs extra insatser, exempelvis är den biologiska mångfalden hotad, likaså vårt utsläpp av kväve som i sin tur genererar växtgasutsläpp.

– Vad måste vi göra för att respektera de planetära gränserna? är frågan Beatrice Fahlkvist, hållbarhetansvarig talesperson på L’Oréal Sverige, lyfter då vi ses på koncernens stockholmskontor.

Hållbarhet på tre nivåer

Tillsammans har ett antal expertpaneler samordnat studier och tagit fram ett underlag för att tydliggöra arbetet framöver. Utifrån detta har man tagit fram en strategi med mätbara, tidsbundna mål för minskad miljöpåverkan som ska vägleda både internt och externt. Samtidigt som man adderar ett behov att bidra socialt och miljömässigt. Detta arbete är nu indelat i tre områden, som inbegriper:

1. Att omvandla oss själva och respektera de planetära gränserna
Ett nytt hållbarhetsprogram, ”L’Oréal For the Future”, med mätbara mål som begränsar företagets, läs produkternas, effekter på klimat, vatten, biologisk mångfald och naturens resurser är nu lanserat.

2. Att öka förutsättningarna för alla i vårt affärsekosystem
Tar nu ansvar för att involvera, kunder, leverantörer och konsumenter i förändringsprocessen. Lanserar en informationsmärkning för miljöpåverkan och socialt ansvar i anslutning till respektive produkt – tillgängligt för alla.

3. Att bidra till att lösa världens utmaningar
Totalt 100 miljoner Euro är vikta för investeringar i återställning av skadade ekosystem, och 50 miljoner investeras i en välgörenhetsfond med syfte att stödja utsatta kvinnor.

Att parallellt arbeta på flera plan är ingen ovanlighet. Det är ju helheten som måste uppfyllas för att vi gemensamt ska nå målen i Parisavtalet.

En grön omställning

Produkt för produkt har gås igenom och utvärderas. När hållbarhetsarbetet drog i gång 2013 fanns det exempelvis ingredienser som skulle tas bort. En av dessa var mikroplasterna i skrubbkrämer en, utmaning har varit att hitta de gröna hållbara alternativen. Effekten ska ju fortfarande vara densamma om inte bättre.

Arbetet med Green Science vilar på tre pelare: Det handlar först om att odla hållbart. I nästa steg tittar man på hur man genom miljövänliga processer och tekniker kan utvinna högpresterande ingredienser. I ett sista steg handlar det så om att transformera ingrediensen på bästa möjliga hållbara vis, för att sedan få fram de rätta formuleringarna. Och dessa kan kanske nu även användas av flera varumärken. Totalt använder sig koncernen idag av 1 600 råmaterial från närmare 350 växtarter, så brist på arbete är det inte – målet är att allt ska utvecklas bli cirkulärt och även regenererande.

Det är ett spännande och inkluderande arbetssätt som handlar om; grön extraktion, bioteknologi och grön kemi. Det senare ”Grön Kemi” är ett arbetssätt som grundades 1998 av två kemister som tog fram tolv principer för en kemi med respekt för miljön. De tre huvudområdena handlar om att använda sig av förnyelsebara råvaror och miljöanpassade processer för att få fram innovativa ingredienser med dokumenterad låg miljöpåverkan.

Forskningen och innovationerna inom Green Science är övergripande och målet 2030 är att andelen hållbara ingredienser i en produkt ska vara 95% av L’Oréals ingredienser till formulas ska vara biobaserade, utvinna ur rikligt tillgängliga mineraler eller från cirkulära processer. De resterande kommer vara vissa funktionella nödvändiga ingredienser som UV-filter och konserveringsmedel.

Ett skönt samarbete

– Att nå våra mål kommer vi inte klara ensamma utan det är tillsammans med våra leverantörer, kunder och konsumenter det händer. Vi vill dela med oss av våra ”best practice”, dela våra lösningar och initiativ även med andra i branschen. Vi är en av initiativtagare för en harmoniserade informationsmärkning. ECO beauty score. Idag har 60 stycken av kosmetikaindustrins intressenter gått med i EcoBeautyScore-konsortiet, ett banbrytande initiativ för att göra det möjligt för konsumenterna att göra mer informerade och hållbara val, berättar Beatrice Fahlkvist.

Ett annat exempel på samarbete och sharing är SPICE, Sustainable Packaging Initiative for CosMEtics som har initierat tillsammans med Quantis, ett ledande konsultföretag för miljömässig hållbarhet. SPICE samlar organisationer inom kosmetikaindustrin för att arbeta mot ett gemensamt mål: att tillsammans forma framtiden för hållbara förpackningar.
Vill du veta mer: ecobeautyscore.com och open-spice.com

Hållbara val

Självklart vill vi som konsumenter också vara med och bidra till en hållbar framtid samtidigt som vi exempelvis vill tvätta håret. Har du hittat ett favoritschampo kan en idé vara att köpa en refill nästa gång. Att välja en produkt i en mer hållbar förpackning kan vara en annan. Idag finns även produkter som går att skölja av registrerade i ett märkningssystem. Här finns information om produkternas miljömässiga och sociala påverkan. Där ett övergripande miljöpåverkansbetyg redovisas, det vill säga att man tittar på produkten utifrån en förenklad livscykelanalys. Och utifrån dessa värden kan du sedan göra ditt produktval. Just nu kan du exempelvis se detta på hemsidan för Garnier Micellare Water, Respons och Hair Food hårvård samt L’Oréal s Paris avsköljningsbara hårvårdsprodukter.

Men kanske den allra största möjligheten för oss som konsumenter att vara med och påverka handlar om vatten. Det handlar om temperaturen på vattnet du använder och om hur mycket vatten du använder. Duschar du varmt, låter du vattnet rinna medan du borstar tänderna? Hur ofta plumsar du ner i ett hett bad …

Hållbara mål

2025 – ett delmål
• 100% av alla plastförpackningar ska vara påfyllningsbara, återanvändningsbara eller komposterbara.

2030 – fyra av alla mål
• Alla formulas ska vara utvärderade och redovisade i miljötestplattformen.
• 100% av vattnet som används i industriella processer ska återvinnas och återanvändas i ett slutet system.
• 100% av plasten som används i förpackningar ska vara återvunna eller biobaserade.
• Samtliga av koncernens produkter ska vara ekodesignade.

2 blöta exempel
2 minuter kortare dusch kan spara 24 liter vatten. Det motsvarar lika mycket vatten som behövs för att brygga 192 koppar kaffe. Om L’Oréals alla schampoanvändare i Sverige gjorde detta en gång i veckan skull vil tillsammans spara 245 456 039 liter vatten tillsammans.

Sänk temperaturen två grader när du duschar och du spar 0,11 kWh. Detta motsvarar den mängd el som krävs för att ladda en smartphone i 22 timmar. L’Oréals alla schampoanvändare i Sverige gjorde detta en gång i veckan skull vil tillsammans spara 1 146 095 kWh
tillsammans.

3 hållbarare produkter

Schampo
Elvital Dreamlenght från L’Oréal Paris kommer i en förpackning av 100% återvunnen plast, och fylls enkelt på med en refill som räcker till två påfyllningar.

Solskydd
Anthelios spf 30 från La Roche-Posay kommer i en klimatsmart förpackning lite lik en mjölktetra, märkt med Eco Conscious Tub, härtill en kork där plasten är minimal.

Mascara
Volume Million Lashes från L’Oréal Paris är en till 99% naturlig mascara. Skapad utifrån en brief som endast tillät naturliga ingredienser. Här fick produktutvecklarna nu börja om från början och tänka nytt.

Lär dig mer
Förstå klimatförändringen, signa upp på en tretimmarskurs: climatefresk.org
Vill du veta mer om L’Oréal For the Future? loreal.com/en/nordics/pages/commitments/l-oreal-for-the-future
Kolla upp produktens innehåll och hållbarhetsprofil: garnier.se, lorealparis.se

Dela inlägg:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Relaterade inlägg

Missa inget från MissVEGO

Få det bästa och senaste från MissVEGO direkt i din inbox – anmäl dig till vårt nyhetsbrev!